TikTok – chwilowy trend czy poważny konkurent Instagrama i Facebooka?

TikTok powstał w 2016 roku i zyskał błyskawiczną popularność, zwłaszcza wśród nastolatków. Do tej pory aplikacja została pobrana ponad miliard razy. Jej popularność przekłada się na rosnące znaczenie influencer marketingu na tej platformie. O czym należy pamiętać, chcąc zacząć kampanię na TikToku?

Popularność influencer marketingu jest galopująca, zasięgi kampanii w Social Mediach są coraz większe, co w efekcie przedkłada się na sprzedaż. Influencerzy docierają do określonej grupy odbiorców w sposób błyskawiczny, mają też na nich znaczący wpływ. W Polsce najpopularniejszymi influencerami są instagramerzy, którzy publikują w głównej mierze zdjęcia, w czołówce są też youtuberzy, publikujący filmy. Na znaczeniu zyskują też tiktokerzy, których treścią są dynamiczne i kreatywne formy wideo.

Czy działania na TikToku się opłacają?

W tym miejscu nasuwa się ulubione stwierdzenie każdego prawnika, czyli „to zależy”, ale od czego?

Przede wszystkim od tego, co sprzedajemy. Należy pamiętać, że TikTok jest narzędziem specyficznym, jego odbiorcami są nastolatkowie. Produkt musi być odpowiednio dopasowany do grupy docelowej.

Drugim ważnym aspektem jest dobranie odpowiedniego twórcy do naszego produktu. Młodzi odbiorcy są wyczuleni na sztuczność w przekazie, dlatego influencer musi być naturalny w promocji naszego produktu. Świetnie poradziła sobie z tym marka Iwostin, która promowała swoje produkty z serii Puritin. Nawiązali współpracę z dwiema influencerkami, które mają naturalny wizerunek (a z tym kojarzy się marka Iwostin). Ich TikToki wygenerowały łącznie 1 600 000 wyświetleń więc kampania była udana.

Liczy się kreatywność

To słowo to motyw przewodni na TikToku. Jeśli planujesz kampanie na tej platformie, po nawiązaniu współpracy z tiktokerami daj im wolną rękę. Tiktokerzy sami najlepiej wiedzą, co chcą oglądać ich widzowie i co do nich trafia. Staraj się pamiętać, żeby unikać słownych pochwał produktu, to kojarzy się z reklamą telewizyjną, co nie sprawdza się na tak specyficznym kanale jak TikTok.

TikTok tworzy trendy, które utrzymują się krócej lub dłużej. Pewne jest jednak to, że w tym medium moda na konkretny typ filmów szerzy się szybko. Trzeba więc obserwować stale, co jest akurat w modzie. Jeśli dany trend pasuje wizualnie do Twojego produktu, nie bój się go wykorzystać, to na pewno poskutkuje.

A więc, TikTok, tak czy nie?

Jeżeli reklamujesz produkt, który trafi do młodzieży zdecydowanie tak. TikTok jest inny niż Facebook i Instagram i w tym tkwi jego siła. Jest dynamiczny i kreatywny co daje mu przewagę nad pozostałymi social mediami. Kampania będzie skuteczna, jeżeli będzie podążać za trendami, które na TikToku zmieniają się bardzo szybko. Unikaj nudy i rutyny w filmach publikowanych na tej platformie. Liczy się świeżość i kreatywność. Nie bój się słuchać tiktokerów. Pamiętaj, że to oni posiadają wiedzę i doświadczenie w tym jak trafić do odpowiednich odbiorców.

Postaw na komunikację, która jest spójna z charakterem nie tylko Twojego produktu, ale przede wszystkim z charakterem TikToka. Unikaj usilnego doklejania logotypu marki, identyfikacja marki w tym przypadku powinna być naturalna, odbiorcy natychmiast wyłapią przesadzoną promocję.

Przewidywania przyszłości TikToka

Przyszłości TikToka nie da się jasno przewidzieć. Obecnie stał się jednym z najpopularniejszych mediów i stawiany jest obok Facebooka, Instagrama czy YouTube, więc inwestycja w reklamę właśnie tam wydaje się dobrym pomysłem. Oczywiście pod warunkiem, że dostosuje się do specyfiki tego medium. W ciągu kilku lat popularność TikToka urosła i stale rośnie. Podobnie było ze Snapchatem, który obecnie stracił na znaczeniu. Być może niedługo pojawi się inna aplikacja, która wyprzedzi popularnością TikToka. Obecnie reklama na tej platformie może być strzałem w dziesiątkę.