Najpopularniejsze kanały social media – który sprawdzi się w Twoim biznesie?

Media społecznościowe stały się już nieodłącznym elementem życia i funkcjonowania w Internecie zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw. Obecność w social mediach to obecnie niezbędny element niemal każdej strategii marketingowej. Działania te mają na celu generowanie jak największej liczby odwiedzin na stronie internetowej, a przez to zdobycie licznej grupy klientów. Warto dokładnie przeanalizować poszczególne platformy i ich potencjał, aby dowiedzieć się, które przyniosą dla naszej firmy najlepsze efekty. 

Które kanały social mediów cieszą się największą popularnością? 

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

W Polsce palmę pierwszeństwa dzierży  You Tube, ale stale “depcze mu po piętach” Facebook, który chyba najbardziej jest kojarzony z możliwościami promocyjnymi (niesłusznie). Jednak to nie są jedyne media, którym warto się przyjrzeć z bliska! Inne platformy: Twitter, LinkedIn, Tik Tok czy Pinterest także mają ogromny potencjał i skupiają różne grupy osób, dzięki czemu można dokładniej dopasować target do profilu naszej firmy. 

Obecność na wszystkich platformach obowiązkowa? 

Udzielanie się we wszystkich mediach społecznościowych jest czasochłonne i rozprasza naszą kreatywność, co często prowadzi do wielu niepożądanych błędów w strategii. Przez to nie tylko nie przynosi oczekiwanych efektów, ale może powodować szkody. 

Powielanie tych samych treści na różnych kanałach, czy nieregularność ich publikowania powoduje odwrotne od zamierzonych skutki. A przede wszystkim źle wpływa na wizerunek marki. 

Dlatego warto zastanowić się, które z social mediów pasują do charakteru naszej działalności i na nich skupić swoją uwagę. Zapewnimy sobie wtedy szerokie zasięgi, a także odpowiednie zaangażowanie użytkowników.

Zatem – czym się wyróżniają poszczególne kanały? Sprawdźmy!

You Tube – nakręć swój biznes!

To kanał idealny dla nas, jeśli chcemy pochwalić się swoją ekspercką wiedzą w danej dziedzinie lub promować swoje produkty. Doskonale sprawdzi się również dla tych firm, które  dysponują tutorialami, materiałami typu DIY (Zrób To Sam) czy treściami edukacyjnymi. 

Ogromną zaletą You Tube jest brak konieczności rejestrowania się, aby móc przeglądać umieszczony w nim kontent. Dzięki temu, platforma ta znajduje się w ścisłej czołówce wyszukiwarek. 

Nie ma Cię na Facebooku = nie istniejesz!

Facebook to odrębny byt, swoisty ekosystem łączący ze sobą serwis społecznościowy, przestrzeń reklamową, sklep internetowy oraz wyszukiwarkę. Sprawdzi się właściwie dla firm z każdego sektora, oferując możliwość publikowania różnorodnych postów – graficznych, video i tekstowych.  Często Facebook jest pierwszą formą kontaktu klienta z marką. Wynika to z poniższych jego możliwości:

Bezsprzecznym atutem prowadzenia profilu na Facebooku są przejrzyste statystyki, które mówią wszystko. Pozwolą określić wiek naszych fanów, ich zainteresowania oraz miejsce pochodzenia – a to dla nas istotne informacje.

Instaluj się na Insta! 

Instagram, choć jest kanałem głównie wizualnym, to jednak posiada wiele możliwości. Wraz z szybkim i systematycznym wzrostem jego popularności, wzrosło także jego znaczenie w promowaniu wizerunku firmy. Ponieważ na Instagramie najważniejsze  są atrakcyjne, przyciągające wzrok fotografie, grafiki i krótkie formy wideo, najlepiej odnajdą się tu marki z branży kreatywnej, beauty, gastronomicznej, odzieżowej, home decor czy fitness. Należy przy tym pamiętać, że wbrew pozorom jest to idealne miejsce do promowania nie tylko produktów, ale też usług. O tym, jak biznesowo korzystać z Instagrama przeczytasz w innym naszym artykule.

Tweeter – bezgraniczny zasięg 

Specyfiką tego kanału social mediów jest szybka wymiana informacji za pomocą całkiem krótkich tekstów (do 280 znaków). Jest zatem idealnym miejscem dla dynamicznych, szybko zmieniających się biznesów, które chcą dzielić się aktualnymi informacjami, ważnymi wiadomościami czy ogłoszeniami. To także platforma tworząca  RTM (Real Time Marketing), gdzie średni czas życia “tweeta” to tylko kilkanaście minut. Niewątpliwym atutem tego kanału  jest możliwość prowadzenia skutecznego marketingu w biznesie międzynarodowym. 

TikTok(uj) – prowokuj

Tik Tok to jedna z najmłodszych platform,  najpopularniejsza wśród pokolenia Z (13 – 21 lat), które urodziło się “ze smartfonem w ręku” i nie wyobraża sobie życia bez dostępu do sieci i mediów społecznościowych. Dlatego nie warto go lekceważyć! Dla firm z branż ukierunkowanych na potrzeby najmłodszej generacji, TikTok może stać się bezcennym kanałem promującym markę. Jest również idealnym miejscem do komunikowania się z młodym klientem. Za pomocą lżejszych treści, humorystycznych filmików czy zabawnych opowieści możemy nawiązać doskonały kontakt z odbiorcami.  

LinkedIn – biznesowa strona social mediów

LinkedIn skupia ekspertów z wielu dziedzin, którzy za pomocą platformy generują leady, rekrutują pracowników i wymieniają się spostrzeżeniami z branży. Promowanie wizerunku oparte na zaangażowaniu w grupy tematyczne oraz system rekomendacji i poleceń to prosty sposób na promowanie siebie i swojego biznesu. Idealnie sprawdzi się również do działań z obszaru employer brandingu dla większości branży. 

Pin it – Pinterest!

Kolejna, poza Instagramem, platforma, która bazuje na estetycznych doznaniach wzrokowych użytkowników. Tutaj rządzą wysokiej jakości, ciekawe grafiki, nieco rzadziej wideo, które można katalogować na tworzonych tablicach.  Na platformie przeważa tematyka kulinarna, lifestylowa, urodowa, modowa i majsterkowania. Co najważniejsze, Pinterest posiada super korzystną funkcję – po kliknięciu w dane zdjęcie  przenosi użytkownika do miejsca, które wskazał autor – może to być strona www, sklep czy blog.

Jak wybrać odpowiedni kanał? 

Naszym pierwszym krokiem powinno być określenie grupy docelowej oferowanego  produktu lub usługi. Dlatego warto dowiedzieć się, z której platformy korzystają poszczególne grupy odbiorców. Nie trzeba się tego trzymać kurczowo, bo w każdym przypadku zdarzają się wyjątki. Ale powinniśmy się dobrze zastanowić, czy warto pojawiać się na danym medium dla garstki ludzi? 

Świadomość tego, komu chcemy sprzedawać, jaka jest grupa docelowa, pozwoli wybrać platformę odpowiednią do potrzeb.

Źródła: https://www.angiegensler.com/
https://www.omnicoreagency.com/ 
https://www.statista.com/

Ponadto dopasowując medium do biznesu, powinniśmy wziąć pod uwagę następujące aspekty: 

Kontroluj konkurencję!

Monitorowanie działań konkurencji jest jednym z niezbędnych kroków  jakie musimy wykonać nie tylko przed założeniem biznesu, ale też w trakcie jego prowadzenia. Sprawdzenie, na których platformach są aktywni główni rywale stanowi cenną informację przy wyborze odpowiednich social mediów dla Twojego biznesu.

Podsumowując

Dzięki Facebookowi mamy szansę zapewnić sobie największą bazę potencjalnych odbiorców kampanii. Twitter pozwoli nam na błyskawiczne przekazanie istotnych informacji; poprzez Instagram zaś, podobnie jak Pinterest podzielimy się atrakcyjną treścią wizualną, którą cenią sobie ludzie młodzi. Na Linkedinie mile widziane są wszystkie merytoryczne treści dotyczące biznesu, rozwoju firmy, pracowników i innych tematów związanych z pracą. YouTube to kanał obowiązkowy dla wszystkich, którzy chcą przybliżyć klientom produkt i pokazać (dosłownie!) jak wygląda nasza wizja marki.

Najważniejsza zasada jest taka, aby komunikację prowadzić tam, gdzie jest nasza grupa docelowa, bowiem w social mediach nie ma złotego środka!