Jak stworzyć skuteczny lejek sprzedażowy?

lejek sprzedażowy

Jak stworzyć skuteczny lejek sprzedażowy?

Czym jest lejek sprzedażowy?

Współczesny marketing opiera się na wielu kanałach – firmowe strony internetowe, social media oraz pozycjonowanie to tylko niektóre z nich. Całość działań opierać musi się jednak na skutecznej, skwapliwie opracowanej strategii, która w perspektywie miesięcy i lat przyniesie nam zwrot z inwestycji reklamowych. Lejek sprzedażowy jest metaforą, która w pewnym sensie pozwala zrozumieć proces sprzedaży (i co ważne, nie tylko przez Internet!)

Dziś dowiesz się w jaki sposób stworzyć skuteczny lejek sprzedażowy w Twoich firmowych kanałach dystrybucji.

 

Lejek sprzedażowy a media społecznościowe

Na początek wspomnijmy o tym, jak efektywnie zagospodarujesz swoje social media – zwykle są to opcje darmowe (chociaż kilka słów poświęcimy również płatnym rozwiązaniom), dlatego dystrybucję oraz sprzedaż w Internecie rozpoczynamy głównie od tego.

A więc jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami konta na Facebooku oraz zarządzamy firmowym fanpage. Świetnie! Tylko co teraz?

Zaczynamy tworzyć posty i z bólem serca obserwujemy, jak spektrum odbiorców systematycznie spada, natomiast sama jakość reakcji pozostawia wiele do życzenia… Widząc bezcelowość działań powoli odpuszczamy i nawet nie widzimy, jak nasz firmowy fanpage pokrywa się kurzem. Czy skuteczny lejek sprzedażowy pomoże nam tego uniknąć? Poniekąd tak. Postarajmy się jednak przybliżyć samą metaforę.

Wyobraźmy sobie wszystkich, którzy w jakimś stopniu widzą nasz Fanpage lub przygotowaną przez nas reklamę. Oni wszyscy tkwią na szczycie lejka, w jego najszerszym punkcie, jednak spora część potencjalnych klientów już na tym etapie odpuści dalszą interakcję. Jednak znajdą się ci, którzy – zaintrygowani świetną grafiką lub trafiającym do nich tekstem klikną magiczne „lubię to” i automatycznie awansują do rangi naszych fanów. Ci z kolei dzielić się będą na tych bardziej zaangażowanych oraz… mniej.

Każdy poziom lejka obcina liczbę naszych potencjalnych klientów aż do momentu finalizacji sprzedaży. Innymi słowy, odpowiednie działania na każdym z etapów (zwłaszcza, w wypadku działań w mediach społecznościowych) pozwala na sprzedaż.

 

Lejek sprzedażowy w social mediach?

Kanały społecznościowe z racji powszechnej dostępności i popularności są świetną opcją, która umożliwi Ci wdrożenie skutecznego lejka sprzedażowego. Pamiętajmy jednak o tym, że komunikacja w nich nieco różni się od znanych nam do tej pory form marketingowych – tu postawić musimy na dialog, użyteczność oraz humor. Jak jednak przełożyć to na poszczególne etapy?

  1. Zainteresuj

Większość z nas żyje w ciągłym biegu. Statystycznie na zapoznanie się z reklamą przeznaczamy ok. 8 sekund a warto dodać, że czas ten systematycznie pikuje. Pamiętajmy o tym tworząc chociażby materiały do płatnej reklamy.

Dobrze jest zaintrygować i sprawić, by użytkownik portalu rzeczywiście nas polubił – nie tylko w platformowy sposób, ale i tak zwyczajnie, po ludzku. Już na tym etapie zaczynamy proces uwierzytelniania oraz budowania swojego wizerunku.

  1. Daj coś od siebie

Nasi fani oczekują od nas czegoś WOW? To nic szczególnego – tylko wysokiej jakości content (video, teksty, nowy skecz firmowego minikabaretu) może wypłynąć na wierzch. Żywotność postów cały czas się skraca, dlatego aby lejek sprzedażowy był skuteczny działać możemy na kilka sposobów. Zwłaszcza, jeśli jesteśmy ekspertami w branży. Bo jesteśmy, prawda?

Szpanując w klubie lub podczas wyjść ze znajomymi ciekawostkami ze swojego życia zawodowego wywołać możemy albo wspomniany efekt WOW, albo… nieważne. Dużo zależy od tego, w jaki sposób przekazujemy informację, jednak pamiętajmy o tym że nasi fani już wyrazili zainteresowanie tym, co mamy im do powiedzenia. Odpłaćmy się im tworząc słownik pojęć w formie infografik (przynajmniej na początku) lub pokazując, jak to się u nas fajnie nie pracuje. Dzięki temu zaufanie, którym darzą nas odbiorcy prędko wzrośnie.

  1. Przedstaw rozwiązanie

No to teraz to, co spece od marketingu lubią najbardziej – prezentacja produktu, a stamtąd już szybciutko do sprzedaży… Jednak nie zawsze jest tak różowo. Pamiętajmy o tym, jak działa lejek sprzedażowy. Z szerokiego kręgu fanów udało nam się wyłapać wszystkich tych, którzy przejawiają zainteresowanie ale nie produktem, lecz rozwiązaniem. Niemal nikt z nas nie kupuje czegoś tylko po to, żeby to mieć – zwykle chodzi o praktycyzm, wygodę lub potrzeby wyższego rzędu. Decydując się na zakup samochodu chcemy szybko, wygodnie i tanio przemieszczać się z miejsca na miejsce. Dostarczmy więc gotowych sugestii, którą promować będziemy wśród naszej grupy niczym mantrę.

  1. Finalizuj

Ostatni i najbardziej pożądany z etapów lejka sprzedażowego, ten, po osiągnięciu którego możemy wygodnie rozsiąść się w fotelu i wypić kawę. A potem kolejną. Bo to dopiero początek, prawda?

Wracając do finalizacji musimy postawić na kontakt z klientem – zwłaszcza, jeżeli zajmujemy się sprzedażą inaczej, niż przez sklep internetowy. Pamiętajmy o tym, że zwykle, mimo automatyzacji działań i kreacji nowych strategii takich jak np. skuteczny lejek sprzedażowy w głównej mierze opierać musimy się na umiejętności komunikacji.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Sprawdź nasze usługi
Zobacz ofertę