Influencer marketing – Jak sprawdzić influencera przed współpracą? Cz. 2.

poprzedniego wpisu znamy zalety Influencer Marketingu. Wiemy też, dlaczego jest on ważny dla Twojej marki, ale jak się ustrzec przed fake influencerami? Na co zwrócić uwagę? Jak znaleźć odpowiedniego influencera dla naszej marki?

Influencer marketing – Jak działać mądrze?

Jeżeli nie chcesz dać prezentu fake influencerowi a jednocześnie zostać z niczym, przed wyborem osoby do współpracy kieruj się poniższymi wskazówkami:

Poproś o dane

Influencerzy, którzy regularnie współpracują z markami, przyzwyczajeni są do briefów, statystyk, ofert, dokumentacji. Jeśli poprosisz ich o podesłanie danych, bez problemu powinni Ci je udostępnić.

Na jakie dane warto zwrócić uwagę?

Zwróć uwagę na tematykę

To strategiczny czynnik przy wyborze odpowiedniego influencera. Jeśli planujesz promować markę modową, nie wiąż się umową z blogerem, który pisze o gotowaniu. Jeśli prowadzisz bar, nie przyda Ci się konto, które użytkownicy śledzą z powodu stylizacji wnętrz. Bardzo często zdarza się, że influencerzy, chcąc podłączyć się pod dany temat, pokazują agencji post, dotyczący właśnie tego tematu, podczas gdy ich profil świadczy o czymś zgoła innym.  Zwracaj uwagę na tematykę treści publikowanej przez danego influencera. Im bardziej jest ona zróżnicowana, tym trudniej znaleźć punkt wspólny dla grupy odbiorców i trudniej ustalić, z jakiego powodu śledzą dany profil. W efekcie nie do końca możemy określić, czy dana grupa obserwujących pokrywa się z naszą grupą docelową.

Reputacja – przyjrzyj się jej

Przy wyborze lidera opinii niezwykle ważne jest także to, czy tożsamość Twojej marki, status i budowany przez lata wizerunek są zgodne z filozofią influencera. Jeśli Twoja marka ceni doświadczenie, wiedzę, profesjonalizm, ma raczej konserwatywne poglądy – nie wypada sięgać po młodego influencera o kontrowersyjnych poglądach, wygłaszającego niecodzienne opinie. I odwrotnie: jeśli wprowadzasz na rynek produkt dla młodzieży, a idee Twojej marki skupione są wokół spontaniczności, wolności, łamania schematów – ciężko Ci będzie przekonać do Twoich pomysłów grono… rodziców, zajmujących się domem. Wybierając influencera do współpracy, zwracaj zatem uwagę nie tylko na estetykę zdjęć i liczbę lajków, ale też na treść postów, ich wydźwięk, język, jakim się posługuje. I w końcu: sprawdź, czy osoba, którą wybrałeś, nie ma konta, które jest fabryką reklam. Jeśli dwa posty wcześniej gość promował Twoją konkurencję, jego rekomendacja raczej nie będzie zbyt wiarygodna.

Zaangażowanie – zbadaj je

Wystarczy przejrzeć oferty, zamieszczane na grupach, skupiających influencerów, by przekonać się, że dla większości firm czy agencji szukających do współpracy takiej osoby, kluczowym czynnikiem są liczby. Warto jednak pamiętać, że sama liczba followersów czy  lajków pod zdjęciami (a więc dane, które można kupić) wcale nie mają kluczowego znaczenia. Pamiętaj, że wyznacznikiem powodzenia, zarówno influencera, jak i Twojej kampanii, jest zaangażowanie. Liderzy, którym udało się stworzyć społeczność i którzy cieszą się szacunkiem swoich fanów, mogą pochwalić się dużym zaangażowaniem pod swoimi postami.

Błędy – ucz się na nich i wyciągaj wnioski

Zastanawiasz się, w jaki sposób będą wyglądały posty czy relacje, promujące Twój produkt? Zobacz, w jaki sposób influencer robił to wcześniej:

Jakie narzędzia możesz wykorzystać?

Autentyczność influencerów możesz sprawdzić przy pomocy tych narzędzi:

Hype Auditor

Narzędzie, dzięki któremu :

Zalety

Wady

Łapacz Botów

Na Instagramie istnieje konto, którego celem jest wyłapywanie kont obsługiwanych przez boty. Pojawiają się na nim grafiki z hasłem „Łapacz botów” czy „Nie komentuj” i hashtagami z różnych obszarów tematycznych. Instagramerzy, którzy skomentowali je w stylu „Świetnie”, „Tak trzymaj” – to po prostu boty.

InfluTool

Polskie narzędzie, które pomaga:

Zaleta: obsługuje Facebooka, Instagram, Youtube, Twittera, TikToka oraz blogi

Wada: jest narzędziem płatnym

Social Blade

Kolejne narzędzie do oceny wiarygodności kont. Wykorzystuje takie dane, jak liczba publikacji, obserwacja innych profili i klikanie tych obserwacji, interakcje odbiorców z profilem, wzrosty i spadki w liczbie obserwujących. W oparciu o te dane narzędzie tworzy audyt wybranego konta (musi to być konto firmowe).

Zalety

Dobre praktyki podczas weryfikacji influencera